Virtual Reality (VR) is iets waar we allemaal wel over gehoord hebben en de gamers onder ons hebben waarschijnlijk al wel VR-gadgets in huis. De term Virtual Reality (VR) komt uit 1991. Het werd voornamelijk gebruikt in het leger en bij NASA. Pas later werd VR gebruikt voor entertainment door het bedrijf Sega, een Japans bedrijf dat tot 2001 spelcomputers maakte. Hieronder lees je over de kansen, de ontwikkeling en het gebruik van VR in de reisbranche.
Het uitgangspunt van VR 360 is al jaren interessant. Het complete beeld dat voorgeschoteld wordt prikkelt de zintuigen en werkt stimulerend op ons brein. Mensen worden er al jaren door getriggerd en VR heeft ongekende mogelijkheden om de virtuele wereld zo reëel mogelijk aan te bieden.
Virtual reality-technologie omvat het gebruik van een VR-headset, die helpt om de gebruiker een complete digitale omgeving te tonen. Door het gebruik van afbeeldingen, geluiden en andere fysieke sensaties wordt de gebruiker zelf in een virtuele wereld geplaatst, waarin hij kan bewegen en vooral waarnemen.
VR als consumentenproduct
Jaren geleden waren de speciale brillen nog onbetaalbaar. Toen was de enige manier om met VR kennis te maken een bezoek aan een speciale VR Arcade, waar je kwam voor een simpele, vrij passieve eerste indruk. Later kwamen de eerste consumentenproducten op de markt en waren het vooral de gamers die zo’n bril kochten om in de woonkamer (simpele) VR games te spelen. Inmiddels is VR op veel plekken doorgedrongen. Zo heb je VR Escape Rooms, VR Quests (vergelijkbaar met laser gamen) en hele optredens in VR. Een ander voorbeeld zijn de livestreams in casino’s (bijvoorbeeld de livestream van casino777 gokkasten), waarbij je letterlijk de virtuele speelvloer in wordt getrokken.
Reisbedrijven omarmen VR
Vooral bedrijven die actief zijn in de reisindustrie hebben virtual reality-technologie al snel toegepast, en terecht. Doorgaans willen hun klanten ervaringen kopen in plaats van producten, en virtual reality biedt marketeers een effectieve manier om hen een voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten.
Reisklanten hebben meestal veel informatie nodig voordat ze een hotelkamer boeken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze beschrijvingen moeten lezen, afbeeldingen moeten bekijken, video’s moeten bekijken, recensies van klanten moeten lezen of meningen moeten zoeken op sociale media. Door intelligent gebruik van virtual reality kan dit proces aanzienlijk worden verkort.
Veel hotels en reisorganisaties bieden inmiddels virtual reality-elementen aan op hun websites of apps, waardoor gebruikers een digitale versie van een hotelkamer kunnen ervaren, of zelfs een kijkje kunnen nemen in één van de attracties in de buurt. Deze onderdompeling stelt mensen in de reisbranche in staat om voor het eerst een soort ’try before you buy’-optie te bieden.
VR-toepassingen in de reisbranche
We hebben grofweg drie varianten binnen online reality. We noemden al de VR, maar ernaast bestaat ook de augmented reality (AR) en de mixed reality (MR). Een leuk voorbeeld van AR is het spel Pokémon Go. In dit spel ligt er een virtuele laag over de werkelijkheid heen en het buiten-aspect maakte het tot een regelrechte hit in tijden van lockdowns en andere beperkingen. Je kunt dit het beste zien als een toegevoegde virtuele realiteit (de laag) aan de echte wereld. Ook bij AR heb je een speciale bril, maar je kan AR ook direct vanaf je telefoon ervaren.
Het gebruik van virtual reality-technologie binnen de reisbranche staat nog relatief in de kinderschoenen, maar een groeiend aantal bedrijven experimenteert met VR-headsets en vindt er goede toepassingen voor. Hieronder vind je drie van de belangrijkste toepassingen waar de reisbranche aan werkt.
Virtuele rondleidingen door hotels
Sleep met de muis over het videoscherm om rond te kijken 🙂
Eén van de beste voorbeelden van virtual reality in actie binnen de reisbranche is het gebruik van de technologie voor het aanbieden van virtuele rondleidingen door hotels en hotelkamers. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat reizigers kunnen ervaren hoe het hotel eruitziet voordat ze aankomen, wat meer transparantie biedt dan standaardafbeeldingen.
Dit ‘voorproefje’ wordt over het algemeen aangeboden op de website van het hotel en vereist meestal een VR-headset om deze te ervaren. In veel gevallen bestaat de virtuele beleving voornamelijk uit een simpele 360 graden afbeelding, die ook compatibel is met social media platformen en meer basale VR-technologie, zoals Google Cardboard. Op termijn zullen reisorganisaties, maar ook grote sites als Booking.com en Agoda.nl deze manier van ‘1e kennismaking’ ook bij hun hotelaanbod opnemen.
Virtuele reiservaringen
Sleep met de muis over het videoscherm om rond te kijken 🙂
Verder biedt virtual reality hotels, reisbureaus en andere bedrijven in de reisindustrie de mogelijkheid om potentiële klanten een virtuele reiservaring te bieden. Dit betekent dat gebruikers met enkele van de belangrijkste attracties kunnen kennismaken die hen in de eerste plaats waarschijnlijk naar de locatie zullen lokken.
Een hotel in Parijs kan bijvoorbeeld een virtuele ervaring bieden van hoe het is op de top van de Eiffeltoren te staan, terwijl een hotel in de buurt van een pretpark een virtuele achtbaanervaring kan bieden. Wat dacht je van kanoën bij de Grand Canyon in de VS, of een hike door de jungles van Thailand? Het belangrijkste voordeel hiervan is de mogelijkheid om kamers, vluchten, tours en andere reisproducten te verkopen op basis van de VR-ervaring.
Er zijn inmiddels al diverse populaire bestemmingen en attracties die een eerste indruk via VR aanbieden. Denk aan een virtuele rondleiding door het Huis van Anne Frank, Rebuilding Notre Dame, Brink Traveler VR, diverse hoogtepunten in de VS via Blueplanet VR Explore, National Geographic Explore VR en het leuke en leerzame Tokyo Origami.
Virtuele boekingsinterface
Sommige bedrijven zijn een stap verder gegaan met het gebruik van VR en bieden een volledig boekingsproces en gebruikersinterface die kan worden ervaren via een virtual reality-headset. In feite vervangt dit de traditionele computermuis om een hotel of vlucht te boeken.
Indien geïntegreerd met andere toepassingen voor virtual reality, kan dit een veel naadlozere boekingservaring creëren, waarbij de gebruiker verschillende kamers en faciliteiten in een hotel kan verkennen, kamertypes kan vergelijken, lokale bezienswaardigheden kan bekijken en belangrijke informatie kan opzoeken, allemaal vanaf dezelfde plaats. Uiteindelijk zal de betaling ook in VR plaatsvinden, maar in de eerste instantie zal je via VR reserveren en vervolgens via e-mail de boeking afronden.
Uitdagingen en kanttekeningen
Een goede VR-bril is duur, heel duur. De allerbesten kosten bijna een vakantie op zich. Zo kosten goed beoordeelde brillen als de Meta Quest Pro, de Valve Index VR en de HTC Vive Pro 2 allemaal ruim boven de €1000. Met de komst van de nieuwe PSVR 2 van Sony gaat de prijs van het topsegment gelukkig alweer iets omlaag, want deze VR is vanaf begin 2023 voor zo’n €600 te koop.
Sommige mensen ervaren hinder bij het dragen van een VR-bril. Denk aan duizeligheid, misselijkheid en soms zelfs hoofdpijn na langdurig dragen. Hoewel niet iedereen er last van heeft, is het wel iets dat in de toekomst moet verbeteren, wil je iedereen aan de VR krijgen.
Hoe veilig is betalen via VR? Als je op termijn ook reisproducten via VR kunt afnemen, dan is het de vraag of dit allemaal veilig verloopt. Hier kunnen betalingen via de blockchain mogelijk een rol spelen, maar blockchain in de reisindustrie staat nog in de kinderschoenen.
Verder is het de vraag in hoeverre mensen de complete bestemming vooraf al helemaal uitgekauwd willen hebben. Enerzijds levert het gebruik van VR wellicht meer vakantie-voorpret op, maar aan de andere kant blijft er dan niks meer aan de fantasie over.
Deel je tips
Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je mooie landen of toffe plekjes die we zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.Ga je binnenkort zelf op vakantie en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity.
Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.