Er zijn tientallen luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol naar Kuala Lumpur vliegen. Vaak valt de keuze voor een bepaalde maatschappij uiteen in een afweging van de kosten tegen de reistijd in combinatie met het comfort. Alleen KLM vliegt momenteel direct op Kuala Lumpur, iets dat wij altijd erg prettig vinden want je vertrekt op een fijn moment (20.30, vaak is het dan rustig op Schiphol) en je komt op een fijne tijd aan (15.30 en dus kun je meteen inchecken bij je hotel). Ook valt het qua ticketprijs mee als je op het juiste moment boekt. Zo heeft KLM regelmatig de Werelddeal Weken (of vergelijkbare actie) waarbij je tickets voor soms nog geen €600 koopt.
De andere airlines hebben een tussenstop en dit vergroot de reistijd soms aanzienlijk. Vaak is een stopover nauwelijks merkbaar op de complete vlucht. Als je met Malaysia Airlines bijvoorbeeld eerst een korte vlucht naar Londen hebt, of eerst een stop met bv Lufthansa in één de van de Duitse steden, dan is de stopover prima te doen. Anders wordt het als je ergens midden in de nacht een stopover van meerdere uren hebt op een zo goed als uitgestorven luchthaven. De vluchten met Emirates, Etihad, Qatar hebben dit bijvoorbeeld en dit is wat ons betreft saai en vermoeiend. Het grote voordeel van deze airlines is dat bijna geen enkele andere airline aan ze kan tippen qua prijs, comfort, luxe, kwaliteit van eten en verdere service aan boord. Ook vliegen ze met hagelnieuwe, hypermoderne toestellen die soms niet eens helemaal vol zitten (met meer ruimte als gevolg). De voordelen moet je dus afwegen tegen de nadelen.
Singapore Airlines heeft wat ons betreft ook altijd een zeer prettige stopover. Changi Airport wordt namelijk al jaren uitgroepen tot beste luchthaven ter wereld en dit vinden wij ook niet vreemd. De aankomst op Changi is altijd zalig en relaxt. De stopovert duur vaak niet meer dan een uur waardoor je zo weer onderweg bent in de 40 minuten durende vlucht van Singapore naar Kuala Lumpur. In het verleden kozen wij vaak voor Singapore Airlines vanwege de service aan boord, het heerlijke eten en de fijne, rustige vluchten (weinig toeristen, veel zakenmensen).
Vliegtickets zijn vaak wel net wat duurder, maar als je er op tijd bij bent valt het reuze mee. Verder is Singapore Airlines in 2018 weer uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Op alle fronten scoren zij altijd maximaal. Als laatste reden waren de vliegtijden voor ons perfect. Door de stopover op Changi (wij kozen altijd voor een stopover van 2,5 uur zodat we er uitgebreid konden ontbijten en relaxen) kwamen we meestal pas na 12.00 in ons hotel in Kuala Lumpur aan, waardoor je meteen kan inchecken.
Bij veel vluchten kom je al om 6.00 aan op Kuala Lumpur International Airport en sta je rond 9.00 al bij de receptie van je hotel. Vaak kun je dan nog niet inchecken en moet je dus wachten. Nu kan je gewoon je bagage bij het hotel achterlaten en de stad in gaan, maar vaak ben je moe en wil je gewoon even lekker douchen en bijkomen. Overigens kun je ook besluiten om je vakantie in Singapore te starten en per bus, trein of huurauto naar Maleisië te rijden.
De goedkoopste manier om naar Kuala Lumpur te vliegen bereik je door creatief te zijn. Wanneer je ruim vooraf boekt zijn de prijzen het laagst. Boek tijdens speciale acties of aanbiedingen en vlieg bij voorkeur tussen januari en juni en tussen september en half december. Dit is het laagseizoen met doorgaans de goedkoopste vliegtickets. Tijdens het hoogseizoen kost een ticket al snel zo’n €200 meer.
Een andere manier om goedkoop naar Kuala Lumpur te reizen is door niet vanaf Amsterdam (Schiphol) te vliegen, maar vanaf een luchthaven in één van onze buurlanden. Ook druk je de prijs door een vlucht met een tussenstop te nemen. Zo hebben luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Etihad, Qatar en Cathay Pacific vaak zeer scherpe prijzen, maar heb je wel te maken met soms lange tussenstops. Tickets boek je al vanaf €500. Aan boord is het enorm luxe met een fantastische service en een vermakelijk en vooral uitgebreid inflight programma, vooral bij Emirates, Etihad en Qatar. Er zijn niet veel andere luchtvaartmaatschappijen ter wereld met zoveel luxe aan boord (van een economy class vlucht).