Veel vakanties worden via het internet geboekt, de komende jaren verwacht men zelfs een nog grotere stijging van het aantal online-boekingen. Reisbureaus zijn bijna allemaal vertegenwoordigd op het internet. Ben je als reisbureau niet online te benaderen, dan mis je een grote kans. Vaak zijn volledige online reisbureaus ook wat goedkoper, ze hebben immers met veel minder kosten te maken. Hieronder volgt een beschrijving met tips rond het plannen en boeken van een reis via het internet.

1) Hoe en waar begin ik met zoeken

Bepaald eerst het reisdoel. Wil je naar een ver oord, voor cultuur, of voor het strand? Wil je daarbij shoppen en nog wat actie tijdens de vakantie? Met het reisdoel in je hoofd ga je op zoek naar geschikte landen. Heb je een reisdoel met onder andere cultuur, natuur, stranden, shoppen en een warm klimaat? Dan kom je doorgaans al gauw uit bij een verre bestemming. Ook het internet kan al in deze fase helpen, vul wat zoektermen in bij een zoekmachine en bekijk de resultaten. Soms zie je al direct een aantal geschikte landen boven in de resultaten.

2) Voorbereiding

Haal bij een aantal reisbureaus wat reisgidsen – breng ze achteraf weer terug, dat is beter voor het milieu – en bekijk het reisaanbod. Koop desnoods een mooi reisboek wanneer de bestemming al vaststaat. Ga met deze informatie het internet op. Bekijk prijzen van vliegtickets per luchtvaartmaatschappij, bekijk online reisbureaus en daarnaast hotel boekingsites als Booking.com en Agoda.nl. Houd rekening met de kwaliteit van de verschillende luchtvaartmaatschappijen, een duurder ticket is soms zo slecht nog niet.

3) Zoeken naar de bestemming

Wanneer de bestemming vaststaat is het een kwestie van jezelf goed laten informeren over deze bestemming. Wanneer je op http://www.google.nl bijvoorbeeld zoekt op de zoekterm ‘Vakantie Finland’, dan zie je al direct alle relevante informatie over de diverse eilanden rond het land. Bovenin (en rechts) zie je bij Google de zgn. betaalde resultaten, dit zijn vaak reclames van (online) reisbureaus. Onder deze ‘betaalde zone’ zie je de ‘organische resultaten’. Dit zijn de websites die niet bovenaan in Google staan omdat ervoor betaald wordt. Deze websites staan bovenin omdat de inhoud goed genoeg is voor de toppositie bij de zoekresultaten van Google. Vaak gaat het hier om kwalitatief goede websites, zonder (of met minimale) commerciële insteek.

4) Met welk reisbureau ga ik uiteindelijk in zee

Alle grote – landelijke – reisbureaus zijn momenteel op het internet te vinden. Daarnaast zijn er nog een flink aantal gespecialiseerde reisbureaus, die zich vooral op één land, regio of continent richten. Zoek vooraf op het internet naar eventuele vergelijkingen of beoordelingen van reisbureaus. Op deze website vind je bijvoorbeeld een overzicht met reisbureaus die reizen naar IJsland aanbieden. Houd rekening met aspecten als kwaliteit, kosten, service, en – als het om informatie op de website van het reisbureau gaat – met de kwaliteit en duidelijkheid van de website zelf. Neem vooraf contact op met het reisbureau via een contactformulier of via de telefoon. Vergeet ook het virale aspect niet. Zijn er mensen in je omgeving al eerder naar het land geweest, vraag hoe zij het hebben aangepakt, en waar ze uiteindelijk een boeking hebben gedaan.

5) Last-minutes zijn niet altijd goedkoop

Veel mensen hebben bij een last-minute reis altijd de indruk dat het per definitie om een goedkope reis gaat. Dit is vaak niet het geval. Hetzelfde geldt voor losse tickets bij de prijsvechters, vaak geldt juist dat hoe eerder je boekt, des te goedkoper het ticket is. Ook is het aanbod Last-minutes op de verschillende reiswebsites niet altijd up to date. Veel reisbureaus delen het totale reisaanbod, het kan dus voorkomen dat een reis al geboekt is, maar dat de reisbureaus dit nog niet hebben bijgewerkt op hun website. Last-minutes reizen heb je vooral naar populaire bestemmingen.

Vaak kopen reisbureaus vooraf vliegtickets en hotelkamers in, en nemen hierbij de gok dat ze deze uiteindelijk wel kwijtraken. Wanneer dit niet lukt – bijvoorbeeld als we hier in Nederland in september te maken hebben met een warme nazomer – dan gaat men stunten met de prijzen. Last-minutes naar verre exotische bestemmingen zal je zelden meemaken. Sommige luchtvaartmaatschappij hebben wel regelmatig zeer scherpe aanbiedingen, en vaak zit er weinig tijd tussen de boekingsdatum en de vertrekdatum (dus ook een last-minute). Voor een echte last-minute kun je het beste naar het reisbureau gaan. Hier kan je dan iemand voor je een last-minute laten zoeken, en dit geeft een grotere kans op succes.

6) Betrouwbaarheid (online) reisbureaus

Hoe weet je nu of reisbureaus betrouwbaar zijn? Dit kun je zelf nagaan, een goed reisbureau is altijd aangesloten bij de ANVR en SGR. Of men inderdaad hierbij is aangesloten kun je zien aan de logo’s van beide organisaties op de website van het reisbureau. Daarnaast heeft het reisbureau de verplichting om relevante contactgegevens op de site te vermelden. Verder kun je op de website van de ANVR zelf een check doen (controleer lidmaatschap). Oplichting binnen de reiswereld komt regelmatig voor, vaak naar bepaalde populaire bestemmingen.

7) Beste prijs hotelkamers

De walk-in rates – prijzen van kamers wanneer je het hotel binnen zou wandelen zonder reservering – zijn doorgaans niet zo voordelig. Ook een online boeking bij het hotel zelf is vaak prijzig. Via grote hotelsites als Booking.com en Agoda.nl heb je vaak een betere prijs, daarbij hebben beide sites regelmatig scherpe aanbiedingen. Sommige reisbureaus kopen vooraf hotelkamers in, vaak kun je bij deze reisbureaus de beste kamerprijzen krijgen. Dan is er meestal wel een verplichting om er een vliegticket bij te boeken, of er is sprake van een minimaal verblijf waardoor je dus meerdere hotelovernachtingen bij hetzelfde reisbureau moet boeken.

8) Betaling van de reis

Vaak kun je een kleine aanbetaling doen. Je betaalt dan uiterlijk twee weken voor vertrek het resterende deel van de reissom. Als je direct de volledige reissom wilt of moet betalen, dan kun je het beste gebruik maken van iDeal, een dienst waar zo goed als elke bank op is aangesloten. Gaat het om een deel van de reissom, betaal dit dan via internet bankieren. Stuur ter bevestiging altijd een kopie van de overboeking via de e-mail naar het reisbureau. Wanneer je bij internationale reisbureaus boekt – bijvoorbeeld hotel boekingssites – dan kan je met creditcard betalen. Ga altijd vooraf na of de betaling veilig geschiedt, dit is het geval wanneer onder in de browser het zgn. ‘slotje’ zichtbaar is. Je bent overigens altijd verzekerd tegen fraude.

9) Verschillende vertrekdata, verschillende prijzen

Prijzen verschillen vaak per gekozen vertrek- of aankomstdatum. Zo vlieg je buiten het weekend vaak het meest voordelig. Verder liggen prijzen hoger als er sprake is van het hoogseizoen. Dit kan het Nederlandse hoogseizoen zijn, maar ook het hoogseizoen op de bestemming. Hetzelfde geldt voor nationale feestdagen en vakantieperiodes, de prijzen gaan dan meestal fors omhoog. Doorgaans zijn de prijzen het minst voordelig in de maanden juli en augustus, de herfstperiode in oktober en de weken rond kerst en nieuwjaar. In de tussenliggende maanden nemen de prijzen meestal af, waarbij de maanden november en februari tot april vaak het meest voordelig zijn.

10) Maatwerk reizen via het internet boeken

Maatwerkreizen boek je meestal niet direct vanaf het internet. Bij speciale reizen of bijvoorbeeld een grote groepsreis kun je je wel vooraf goed via het internet inlezen. Daarnaast kun je ook contact leggen met de diverse online reisbureaus. Het is echter belangrijk dat bij dit soort reizen ook face to face contact plaatsvindt, het gaat immers om een forse organisatie en een nog hogere reissom. Veel specialistische reisbureaus bieden hun reizen aan op basis van maatwerk. Dit betekent dat er veel over en weer besproken wordt, voordat een reis bepaald is. Aan het einde is de reis dan samen in goed overleg samengesteld, en voldoet de reis precies aan de wensen van de klant(en). Alle reisbureaus bieden de mogelijkheid om online een offerte aan te vragen. Hier kunnen de reisbureaus – in het geval van een groepsreis – goed nadenken over de reis, en een passend voorstel uitbrengen.

11) Voordelen en nadelen van online boekingen

Het grootste voordeel is dat je een helder overzicht hebt van de aangeboden reizen per reisbureau. De meeste reisbureaus bieden online een gemakkelijke en laagdrempelige zoekoptie aan, waarbij je via een aantal selecties op het gekozen reisaanbod uitkomt. Daarbij ben je niet afhankelijk van de openingstijden van het reisbureau, je kunt immers 24/7 het internet raadplegen. Een voordeel is daarbij ook dat je via het internet van meer bronnen informatie kunt nalezen, niet alleen van die ene ervaren medewerker van het reisbureau. Dit kan natuurlijk ook weer een nadeel zijn, met de enorme hoeveelheid informatie op het internet, zie je soms het bos nog maar nauwelijks door de bomen. Dit is vooral van toepassing op de vele beoordelingsites, waar bestemmingen, luchtvaartmaatschappijen en hotels door reizigers beoordeeld worden. Omdat er altijd duizend meningen zijn, maakt dat de keuze van een hotel of bestemming vaak niet gemakkelijk.